Sabtu, Oktober 10, 2015

Sambungan perjalanan Kota Bharu

Sambungan cerita perjalanan ke Kota Bharu Kelantan yang asyik tertunda kerana ada sahaja cerita lain yang keluar, jom jalan diteruskan. Perjalanan dari perhentian r&r Gua Musang terasa jauh dan asing, lalu di daerah Kuala Krai yang sebelum ini dilanda musibah banjir besar, dapat lihat kesan sehingga ke hari ini. Kalau lalu daerah ini sangat terkenal dengan lemangnya. Sepanjang tepi jalan banyak gerai jualan menjual lemang, makan pula dengan serunding daging. Tapi saya tidak singgah cuma hanya lalu sahaja, dapat bau pun jadi hmm.

Gambar sekadar hiasan


Rasa tak sabar nak sampai ke Kota Bharu, boleh check inn hotel merehatkan badan yang rasa kepenatan. Boleh pusing pusing bandar KB dan sebelum sampai KB banyak pula laluan altenatif menuju ke Kota Bharu, banyak jalan dan lorong, kalau tak biasa kat sini boleh sesat juga jadinya. Nasib ada bawa gps boleh juga jejak jalan yang baru dilalui, tidaklah pening kepala jadinya. Dah sampai sini tanya la adik makanan yang spesial orang Kelantan atau kedai makan yang femes kat sini.

Makanan orang Kelantan

Nasi air, ha pelik bunyinya dan rupa macam bubur lambuk pon ada, tapi boleh la sedap juga. Pergi Pasar malam kat Pengkalan Chepa Kelantan berdepan dengan UMK adalah pasar malam besar, banyak juga pelbagai jenis makanan yang lazim dan terkenal kat sini. Coconut shake besar, banyak pula jual kat pasar malam depan UMK ni. Kuih apa lagi banyak pula jenis yang saya tak tau namanya. Makan malam hari ni kerabu maggi, masam tapi ok, sedap jugak. Ok lepas dapat lihat rumah sewa adik kat Pengkalan Chepa kami balik semula ke hotel, esok boleh la jalan jalan cari makan.

Tempat makan yang best

Salah satu, Nasi Lemak TC, yang ini rancangan hari pertama untuk sarapan pagi, lagi satu Nasi Ulam Cikgu juga terkenal kat sini. Makan nasi ulam boleh cicah budu dan ada tempoyak ada pelbagai sambal serta ikan bakar walahh.. Cerita dah sampai ke Hotel untuk check inn di Destiny Hotel yang betul betul tepi sungai Kelantan. Boleh juga nak lihat permandangan matahari terbenam kat sini, cantik juga. Adik juga ada cerita kesedapan sosej pulut bakar, kalau kat selangor tak pulak pernah dengar sosej pulut bakar, ni yang nak rasa ni, serius sedap.

Petang kami singgah Pasar Siti Khatijah nak cari ole ole untuk dibawa pulang, keropok semestinya, opok durian dan dodol Kelantan yang pelbagai perisa. Pasar Siti Khatijah ni terletak berhampiran sahaja dari tempat penginapan kami. Lepas itu untuk cenderahati boleh la pergi pusat kraftangan kat KB ni untuk kenang-kenangan. Itu tepat menarik yang kami lawati, malam ini nak berangsur balik. tiket bas pun dah beli. OK by.

# masalah gambar, masalah hp, takde bateri.. huhu sedih

Tag : Jom Jalan

Baca : Sambungan perjalanan Kota Bharu - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 07 - Santai Riadah309>www.inamurni.com Copyright © 2014

Artikel Terkait

Produk Berkualiti Keutamaan Kami

Tentang produk iks Malaysia, Pembekal dan tempahan biskut raya dan kerepek serta makanan tradisi dan doorgift perkahwinan, Resepi biskut raya, Info kerepek, Resepi masakan, Jom makan, Jom Jalan.

Sebarang urusan - Hubungi
Google maps - Lokasi
Matlamat IKS Malaysia - admin www.inamurni.com 

Terima kasih memberi komen, Insyaallah kami akan membalasnya, WhatsApp untuk tawaran yang menarik, Share untuk Ganjaran.
EmoticonEmoticon