Isnin, Jun 29, 2015

Kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar

Kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar - pejam celik dah masuk hari ke 12 kita berpuasa di bulan ramadan 1436 Hijrah, hari ini berpeluang pergi ke bazar ramadan Sungai Besar dan nak lihat ada pelbagai jenis juadah serta kuih muih dan lauk pauk yang dijual disini yang membuat rambang mata pula bila nak buat pilihan. Nak cari sesuatu yang unik kat sini bila ramai yang jual kuih bila puasa dan juga di bazar ramadan. Apa ada dengan nama kuih yang ingin dikongsi.

Jika anda ingin mencuba membuatnya, bawah ada cara buat dan resepi bagi kuih ini :

Masak kuih gandus

Kuih gandus
Masak kuih gandus

Carian kuih muih di bazar

Pusing pusing banyak jual kuih bila puasa dan ramadan, juadah yang sama seperti di bazar ramadan Kapar dan pekan Meru, dalam masa singkat pencarian saya yang rare di bazar ramadan Sungai Besar ini ada satu je yang saya rasa unik kat sini, namanya ialah "Kuih Gandus" nama pun dah tak pernah dengar, ini pun tau sebab tanya penjual kuih tersebut.. 'Ini kuih apa' saya tanya? dia cakap ini kuih gandus.

Harga kuih gandus

Sebab saya tak pernah makan pun kuih gandus ni yang teringin, satu ketul harga 40 sen. Ada pelbagai jenis perisa pilihan seperti ada strawberry, nenas dan juga perisa coklat. Saya pilih kuih gandus perisa strawberry dan juga kuih gandus perisa nenas sebanyak RM4.00. Nak tau asal juga asal usul kuih gandus ni saya pun pergi google la, kut la dapat info orang share kuih gandus ni. Dikatakan kuih gandus ni dijual mula di Kg Datuk Keramat.

Masak kuih gandus

Ada juga yang share resepi dan cara buat kuih gandus, ada yang kata apam jepun la dan info juga mengatakan yang jual kuih gandus ni pernah juga masuk tv di majalah 3, jadi ketinggalan la pulak. Tengok cara masak diatas grill tuang bancuhan separuh, tunggu separuh masak selepas itu letak inti perisa strawberry, coklat dan nenas dan tutup dengan bancuhan yang sama, kering sedikit boleh terbalikkan kuih gandus tadi dan masak sampai kekuningan.

Rasa bagi kuih gandus

Rasanya seakan lempeng tapi gebu sedikit macam kuih apam, ditengah ada perisa dan rasa memang lembut, rasa macam apam balik pun ada, tapi apam balik lebih pejal, kuih gandus ni takde la sedap mana pun. Lihat orang meniaga disini sangat meriah, pasang khemah besar macam canopy orang kenduri kahwin memang selesa orang yang meniaga disini. Balik dari bazar Sungai Besar cadang nak singgah sekejap di bazar ramadan Kg Sg Hj Dorani, tapi tak jadi, cukup beli kuih gandus, roti john dan air.

Bazar ramadan Sungai Besar

Bazar ramadan Sungai Besar
Suasana meriah pengunjung di bazar

Balik nak tunjuk kuih gandus kot2 diorang tak pernah makan. Saya kongsikan juga Jadual berbuka dan imsak Selangor 2015, selamat berpuasa.

Tag : Ramadan

Baca : Kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 20- Santai Riadah257>www.inamurni.com Copyright © 2015

Artikel Terkait

Produk Berkualiti Keutamaan Kami

Tentang produk iks Malaysia, Pembekal dan tempahan biskut raya dan kerepek serta makanan tradisi dan doorgift perkahwinan, Resepi biskut raya, Info kerepek, Resepi masakan, Jom makan, Jom Jalan.

Sebarang urusan - Hubungi
Google maps - Lokasi
Matlamat IKS Malaysia - admin www.inamurni.com 

Terima kasih memberi komen, Insyaallah kami akan membalasnya, WhatsApp untuk tawaran yang menarik, Share untuk Ganjaran.
EmoticonEmoticon