Memaparkan catatan dengan label Ramadan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ramadan. Papar semua catatan

Rabu, Julai 15, 2015

Bazar ramadan Temerloh, Pahang

Bazar ramadan Temerloh, Pahang - Bandar ini kembali pulih selepas dilanda bencana banjir, banyak kedai sudah beroperasi seperti biasa, pergi ke bazar ramadan Temerloh agak lewat sedikit selepas selesai repair kereta dan juga pergi ke expo raya 2015 Temerloh, Pahang. Sudah ramai peniaga bazar ramadan mula hendak mengemas jualan, saya datang tiada apa yang ingin dibeli disini. Yang sempat hanya berbuka puasa di restaurant yang berhampiran sahaja.

Papan tanda bandar Temerloh
Kesan kerosakan selepas banjir

Kompleks Ikan Patin

Mercu tanda bandar Temerloh masih kukuh walaupun dilanda banjir teruk, bukti dan kesan dalamnya banjir tersebut. Mercu tanda baru, Kompleks ikan patin ia terletak dekat tepi sungai Pahang. Cadang nak makan gulai tempoyak ikan patin, tapi restaurant tu dah penuh, tiada tempat nak duduk dah. Jadi saya beralih di kedai yang kosong yang tidak ramai pengunjung disitu, ada juga yang berbuka di bazar ramadan dalam keadaan sedikit gelap, dengan cahaya bulan sahaja. Tetapi cukup sudah bagi mereka.

Laicykang

Laicykang bandar Temerloh

Ini laicykang di bandar Temerloh, tidak la sedap sangat, tapi boleh basahkan tekak, rasanya manis sangat sampai kena pesan ais kosong untuk campur bagi kurangkan sedikit manis. Dalam tiada bahan campuran yang menarik, hanya cincau, laicy, telur katak dan sedikit kacang tanah' tu je bahanya. Saya makan nasi goreng ayam kat sini bersama laicykang, harga kedua duanya RM10.50, mahal sangat bagi saya.


Dapat juga beli baju melayu warna purple di bandar Temerloh. Butang baju belum beli lagi, nak cari di expo raya Sungai Besar pula..hmm.

Tag : Ramadan

Baca : Bazar ramadan Temerloh, Pahang - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 09 / 11- Matlamat 277>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Selasa, Julai 14, 2015

Expo Raya 2015 Temerloh, Pahang

Expo Raya 2015 Temerloh, Pahang - Jalan-jalan ke bandar yang terkenal dengan ikan patin di Temerloh, Pahang. Banyak jualan seperti aneka kerepek dan juga biskut raya dijual disitu. Harga pula bagi kebanyakan biskut raya sebalang RM25.00 dan harga kerepek ubi pula RM10 bagi 400gram, jauh beza dengan harga biskut raya dan kerepek di Selangor.


Masa saya ke expo Temerloh suasana sepi dengan pengunjung, mungkin mereka akan datang saat akhir atau malam hari. Masa saya datang dalam jam 3 petang. Bukan biskut sahaja, ada jualan pakaian dan juga eksesori lainya di sebelah. Tidak banyak pilihan untuk baju raya tetapi jika ingin cari bag, dompet, tali pinggang dan selipar ada juga jual disini.

Expo Raya di Temerloh tidak luas serta kecil jika nak banding keluasan expo raya 2015 Sungai Besar di dalam perkarangan stadium. Saya hanya beli tali pinggang RM20 disini. Selepas ini jika sempat nak ke bazar Temerloh pula. Cari apa yang unik disini bandar Temerloh. Gulai tempoyak semestinya terkenal dan sedap.

Tag : Ramadan

Baca : Expo Raya 2015 Temerloh, Pahang - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 09 / 10- Matlamat 276>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Bazar ramadan Jerantut, Pahang

Bazar ramadan Jerantut - Hari yang ke 25 menunaikan kewajipan ibadah puasa, saya sekarang berada di bandar Jerantut, berada di negeri Pahang Darul Makmur. Bazar ramadan disini berbeza dari negeri selangor dan kebanyakan dari segi masakan dan makanan yang dijual. Banyak kelainan di bazar Jerantut, kalau dilihat ada ikan patin bakar, terubuk bakar dan juga gulai tempoyak ikan patin. Masak gulai serung dan macam2 kuih yang ada di negeri Pahang dan terkenal banyak masakan dari Kelantan.

Bulatan Pawang Nong, Jerantut Pahang


Ayam golek meriah, pelbagai jenis cara perapan dan bahan untuk pilihan anda ada di bazar Jerantut. Pelbagai juga jenis mertabak, paling bagus disini mertabaknya sangat tebal, banding di Selangor, mertabak disini lebih sedap, bagi saya. Sekeping mertabak daging disini berharga RM6.00, kalau di bazar negeri Selangor kebanyakan RM3.00 saiz kecil. Ada juga yang jual saiz besar tapi kurang banyak yang menjualnya banding disini. Harga pula lingkungan RM5.00 ke RM6.00 sekeping. Ada juga mertabak kambing, tapi saya malas nak beratur panjang, seumur hidup belum pernah makan mertabak kambing, uniknya bazar di Jerantut.

Ayam golek di bazar ramadan Jerantut


Nasi kerabu, masak berlauk dan pelbagai jenis lauk pauk, ikan bakar yang menaikkan aroma, cuma gambar yang tiada nak mengambarkan disini. Saya penat dan mengantuk, kurang tidur dan penat juga shopping disini, walaupun keluasan bandar Jerantut ni kecil, banyak juga pilihan disini. Masa sekarang pun musim durian, banyak jual durian dan harga murah. Tempoyak juga ada jual disini, tapi kalau tempoyak mak buat lagi sedap. Hari dah petang nak balik Jengka pula berbuka bersama keluarga disini.

Tag : Ramadan

Baca : Bazar ramadan Jerantut - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 09 / 09- Matlamat 275>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Selasa, Julai 07, 2015

Pusat memborong GM Klang

Pusat memborong GM Klang - 5 Julai yang lalu kami berpeluang pergi ke pusat membeli belah untuk mencari barang keperluan untuk sambutan raya, tempat ini lebih dikenali dengan pemborong pelbagai jenis barangan bagi yang ingin memborong atau yang ingin berniaga ia sangat sesuai jika anda datang kesini. Jualan juga banyak terbuka untuk orang ramai yang ingin membeli belah sempena persediaan hari raya ini. Tak jumpa apa yang kami cari dari Expo Raya Sungai Besar, itu sebab kesini.

Perkarangan pusat memborong GM Klang

Perkarangan pusat borong GM Klang
Kami diluar perkarangan GM Klang

Masa kami datang ke GM Klang haritu suasana sunguh sesak dengan kehadiran orang ramai yang keluar beresak sesak, kereta penuh dan padat, parking terhad, jadi kami ambil parking kereta jauh sedikit dari Pusat memborong GM Klang. Barisan depan GM Klang terletak tempat bagi jualan barangan perkahwinan seperti aneka pelbagai jenis bunga hiasan, doorgift dan barangan keperluan perkahwinan. Tiada apa2 yang kami beli disini, hanya lihat dan tinjau sahaja.

Pusat memborong GM Klang, bahagian barangan perkahwinan

Bahagian perkahwinan
Sesi bergambar latar bunga

Selepas puas tengok bunga dan barangan perkahwinan, sudah tiba masa kami masuk ke dalam pusat memborong GM Klang, sebelum ini kami pergi shopping di expo raya Sungai Besar, tiada barang menarik untuk dibeli. Ini yang pergi jauh sedikit, masuk kat dalam, banyak jualan seperti baju, tudung, beg, jam, Kerongsang, barang kemas tiruan dan pelbagai barangan keperluan rumah. Harga borong atau nak beli satu pun boleh nak buat pilihan, kalau nak jimat beli borong, tapi kalau beli borong banyak pula barangan yang ingin digunakan nanti hmm.

Ada majlis anjuran di GM Klang

Acara membuat wau bulan
Luar GM Klang kita lihat ada festival

Festival Ramadan GM Klang, 26 JUN - 12 JUL 2015, masa kami datang mereka tengah buat hiasan serta membuat wau bulan, banyak acara menarik juga disediakan, petang ada pengagihan bubur lambuk secara percuma, tapi kami tak sempat nak ambil, balik awal sikit takut tak sempat nak berbuka dirumah nanti. Ada juga jualan seperti biskut raya, baju raya diluar dan perkarangan festival ramadan GM Klang, cuma tidak besar dan banyak pilihan.

Bazar ramadan di perkarangan GM Klang

Review ringkas kami disini, Setelah penat beli belah, masa balik kami singgah di bazar ramadan yang terletak di perkarangan GM Klang, beli la apa yang patut, dah malas masak" penat shopping" beli roti john, lauk pauk sikit, balik dari bazar GM Klang kami singgah juga di bazar ramadan pekan Kapar, sebab kat GM Klang ni bazar ramadan dia kecil sangat, tidak banyak pilihan.

Tag : Ramadan

Baca : Pusat memborong GM Klang - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 23- Santai Riadah266>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Sabtu, Julai 04, 2015

Expo Raya 2015 Sungai Besar

Expo Raya 2015 Sungai Besar - Shopping raya, jualan raya kini dibuka dan expo yang dimaksudkan berada di perkarangan stadium Sungai Besar. Kami berkesempatan untuk pergi lihat sendiri apa yang dijual di expo raya 2015. Apa yang dijual kebanyakan baju raya, baju melayu, baju kurung, tudung, kasut dan ada jualan seperti kerepek dan biskut raya di hadapan tapak expo.

Jualan kini bermula
Aneka biskut dan kerepek
Banyaknya jualan biskut dan kerepek

Ada juga yang jual makanan dan minuman, bahagian hujung tempat jamu selera terletaknya bila orang ramai sudah penat membeli belah boleh singgah untuk istirehat. Kami datang keadaan masih lenggang. Tapak expo ini tidak jauh dari bazar ramadan, baca juga kami dapat kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar yang kami kongsikan.

Carian baju raya

Kami jalan jalan cari baju
Suasana masih sepi pengunjung

Banyak pakaian disini, belum tertarik

Kami datang sini nak beli baju raya sebenarnya, dalam pencarian itu tiada yang sesuai dihati. Pilihan banyak tapi tidak menepati citarasa kami. Harga sederhana, kalau nak murah biasanya masa saat akhir, mungkin ada jualan lelong dan harga runtuh, Pusing expo Sungai Besar, boleh tahan keluasan tempat ini, bagi sesiapa yang rasa nak selesa membeli belah, masa awal ini lah peluang, bila waktu sudah dekat nak raya dijangka akan sesak.

Tak dapat apa yang dicari

Tempat makan di expo raya
Tempat untuk jamu selera juga ada

Keadaan masih sunyi dan sepi

Rancangan terbaru, bila tidak jumpa apa yang dihajat disini, rancangan kami ketempat lain pula. Lain kali nak pergi siang, bukan apa' bila malam tak nampak pakaian yang ingin dibeli, lagi pula pilihan baju yang ingin dibeli tidak menepati citarasa. Rancangan nak pergi KL ke Jalan TAR nak lihat jualan dan expo raya kali ini, mesti meriah.

Sambungan kami jalan2 dan pergi shopping2 raya - Pusat memborong GM Klang

Tag : Ramadan

Baca : Expo raya 2015 Sungai Besar - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 22- Santai Riadah264>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Rabu, Julai 01, 2015

Bazar ramadan Sg Hj Dorani

Bazar ramadan Sg Hj Dorani - Nak cari juadah untuk berbuka puasa hari ini, cari apa yang ingin dicari di bazar ramadan kg Sg Hj Dorani hari ini yang dah masuk hari ke 14 berpuasa. Masuk je kat sini ada ketam goreng, jualan tembikai besar-besaran, satay, ayam golek, ayam percik dan pelbagai lauk pauk dan jual kuih bila puasa dan ramadan serta air minuman.

Bazar ramadan Sg Hj Dorani
Bazar ramadan Sg Hj Dorani
Ramai pengunjung di bazar

Nak beli air kelapa yang terkenal kat sini selalu kehabisan, kena datang awal sikit, roti jala kat sini best sangat. Lembut je rasa, walaupun bila roti jala tu dah sejuk. Hari ni dapat beli sup kaki ayam " sup ceker " percakapan orang jawa, yang limited dan rare kat bazar ni je ada jual sup ceker, lembut dan sedap pula.

Rangka ayam juga terbaik, sedap banding kat tempat lain, rangka ayam berempah dan digoreng hingga betul2 masak dan rangup. Lauk pauk seperti pajeri nenas, sambal terung, masak lemak cekur ikan keli, bawal sambal dan macam2 lagi yang mesti dicuba.

Kalau buah pula seperti timun gerbes Sg Hj Dorani, juga terkenal dengan tembikai susu di kawasan ini yang sangat manis. Pilihan banyak juga disekitar jalan menjual hasil kampung seperti ulam dan sayuran kampung. Bahan proses yang terkenal seperti belacan, aneka ikan masin dan macam2 lagi hasil nelayan disekitar sini.

Tag : Ramadan

Baca : Bazar ramadan Sg Hj Dorani - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 21- Santai Riadah262>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Selasa, Jun 30, 2015

Timun gerbes di Sungai Hj Dorani

Timun gerbes di Sungai Hj Dorani, Pernah dengar buah gerbes, buah manek, manik atau timun aceh boleh juga nak cakap macam buah tembikai susu, nak tau apa nama buah ini, misteri bagi saya atau kita yang tidak mengetahui. Tanya pada orang yang jual buah pun dia ada cakap iaitu ini buah manek, saya search di google buah manek atau manik tak jumpa pun gambar buah tu, yang ada cuma gambar manik perhiasan yang ditampal di baju kesemuanya.

Rupa bentuk buah timun gerbes
Buah timun gerbes
Masak ranum, sedap buah ni

Buah timun aceh kot, kategori buah memang sejenis timun, bukan kategori tembikai walaupun bentuk rupa macam buah tembikai susu. Tapi bukan jenis tembikai sebab dia berbentuk bujur dan juga kulit buah ini nipis, search di google timun aceh masih tak sama gambar, yang banyak rupa warna hijau, rupa bentuk dah sama. Makcik cakap buah ini namanya timun gerbes dalam perkataan bagi sebutan jawa. Cuba juga nak cari info berkenaan buah timun gerbes ini di internet, kecewa juga tiada gambar yang berkaitan.

Isi dalam buah gerbes

Isi buah gerbes
Isi buah timun gerbes rupa macam madu

Cara nak makan buah timun gerbes

Rasa buah timun gerbes ni tawar, bau je wangi. Nak sedap buah gerbes ni potong dadu selepas itu letak gula dan simpan dalam peti sejuk, dah sejuk baru sedap nak makan buah timun gerbes ni. Bulan puasa ni kalau nak sedap, potong buah ini waktu tengahari, dah siap potong dadu campur gula sikit lepas itu simpan dalam peti sejuk, waktu berbuka nanti boleh keluarkan isi buah gerbes ini. Semalam beli kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar dan hari ini nak makan buah gerbes, dua-dua pelik namanya bagi saya.

Jadikan air buah gerbes

Air asli dari timun gerbes

Boleh juga kalau kreatif, buat air pun sesuai, tapi jarang orang buat air buah ni sebab rasa dia yang tawar. Buah ini sendiri juga banyak mengeluar airnya sendiri. Tektur buah gerbes ini gebu dan lembut, bau dia kuat dan terasa lagi2 bila disimpan sejuk dalam peti ais, terpulang kalau nak makan macam tu je atau buat kuih.. Ada ke yang buat kuih guna buah gerbes, tiada. Harga buah gerbes murah je, saya beli 2 biji harganya cuma RM3.50.

Lagi satu, kebiasaan timun banyak jenis, ia sejenis sayuran dan tembikai pula jenis buah, jadi kategori timun gerbes ini apa. Petang ramadan disini juga ada Bazar ramadan Sg Hj Dorani, banyak juadah berbuka puasa yang menyelerakan. 

Tag : Ramadan

Baca : Timun gerbes di Sungai Hj Dorani - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 21- Santai Riadah258>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya

Isnin, Jun 29, 2015

Kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar

Kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar - pejam celik dah masuk hari ke 12 kita berpuasa di bulan ramadan 1436 Hijrah, hari ini berpeluang pergi ke bazar ramadan Sungai Besar dan nak lihat ada pelbagai jenis juadah serta kuih muih dan lauk pauk yang dijual disini yang membuat rambang mata pula bila nak buat pilihan. Nak cari sesuatu yang unik kat sini bila ramai yang jual kuih bila puasa dan juga di bazar ramadan. Apa ada dengan nama kuih yang ingin dikongsi.

Jika anda ingin mencuba membuatnya, bawah ada cara buat dan resepi bagi kuih ini :

Masak kuih gandus

Kuih gandus
Masak kuih gandus

Carian kuih muih di bazar

Pusing pusing banyak jual kuih bila puasa dan ramadan, juadah yang sama seperti di bazar ramadan Kapar dan pekan Meru, dalam masa singkat pencarian saya yang rare di bazar ramadan Sungai Besar ini ada satu je yang saya rasa unik kat sini, namanya ialah "Kuih Gandus" nama pun dah tak pernah dengar, ini pun tau sebab tanya penjual kuih tersebut.. 'Ini kuih apa' saya tanya? dia cakap ini kuih gandus.

Harga kuih gandus

Sebab saya tak pernah makan pun kuih gandus ni yang teringin, satu ketul harga 40 sen. Ada pelbagai jenis perisa pilihan seperti ada strawberry, nenas dan juga perisa coklat. Saya pilih kuih gandus perisa strawberry dan juga kuih gandus perisa nenas sebanyak RM4.00. Nak tau asal juga asal usul kuih gandus ni saya pun pergi google la, kut la dapat info orang share kuih gandus ni. Dikatakan kuih gandus ni dijual mula di Kg Datuk Keramat.

Masak kuih gandus

Ada juga yang share resepi dan cara buat kuih gandus, ada yang kata apam jepun la dan info juga mengatakan yang jual kuih gandus ni pernah juga masuk tv di majalah 3, jadi ketinggalan la pulak. Tengok cara masak diatas grill tuang bancuhan separuh, tunggu separuh masak selepas itu letak inti perisa strawberry, coklat dan nenas dan tutup dengan bancuhan yang sama, kering sedikit boleh terbalikkan kuih gandus tadi dan masak sampai kekuningan.

Rasa bagi kuih gandus

Rasanya seakan lempeng tapi gebu sedikit macam kuih apam, ditengah ada perisa dan rasa memang lembut, rasa macam apam balik pun ada, tapi apam balik lebih pejal, kuih gandus ni takde la sedap mana pun. Lihat orang meniaga disini sangat meriah, pasang khemah besar macam canopy orang kenduri kahwin memang selesa orang yang meniaga disini. Balik dari bazar Sungai Besar cadang nak singgah sekejap di bazar ramadan Kg Sg Hj Dorani, tapi tak jadi, cukup beli kuih gandus, roti john dan air.

Bazar ramadan Sungai Besar

Bazar ramadan Sungai Besar
Suasana meriah pengunjung di bazar

Balik nak tunjuk kuih gandus kot2 diorang tak pernah makan. Saya kongsikan juga Jadual berbuka dan imsak Selangor 2015, selamat berpuasa.

Tag : Ramadan

Baca : Kuih gandus bazar ramadan Sungai Besar - INA MURNI ENTERPRISE
Admin and technical support powered by Ahmad Munir 01 / 20- Santai Riadah257>www.inamurni.com Copyright © 2015
Baca selengkapnya